lördag 23 februari 2013

Fisksoppa a´la LCHF

Ikväll hade vi sambos syster och hennes kille på middag.
De fick stå ut med min LCHF mat :) De märtke inte ens det :)
Sen till Melodifestivalen hade vi våfflor :) gott!!


Ingredienser:
-400 g torsk
-1 gullök
-1 st äppelklyfta
-1 vitlöksklyfta
-2 fiskbuljontärning
-500ml kokosmjölk
-1 msk citronsaft
-2msk curry
-salt, peppar


Gör så här:
Tina fisken och skär i bitar. Hacka löken och fräs ihop med pressad vitlök, fräs paprika tills den blir lite mjuk. Häll i kokosmjölken, buljongtärningen, citronsaft, smaka av med curry, salt och peppar, låt småkoka i ca 5min, lägg i fiskbitarna och låt sjuda i 2-3min
Tips! Går även bra med wok grönsaker


Dinkel Våfflor

Du behöver:
-2,5 dl siktat Dinkelmjöl
-1,25 tsk bakpulver
-3 dl mjölk
-60 g smör
-2 ägg

Gör så här:
Blanda ihop mjöl och bakpulver i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken i kastrullen. Häll det över mjölblandningen. Rör ner äggulorna i smeten. Vispa äggvitorna till hårt skum och klicka ner i smeten. Grädda.

  LCHF Våfflor
-2 ägg
-1 dl vispgrädde
-1 dl mandelmjöl
-1 tsk bakpulver
-0,5 msk fiberhusk
-vaniljpulver (ca 0,5-1 tsk)
-lite salt

Gör så här:
Blanda alla ingredinser och låt svälla 10 min. Jag hade även lite proteinpulver i mina våfflor. Men tänk på att inte grädde för länge, för att det kan bli för torrt. Till det hade jag kvarg och frysta bär, mums :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar