fredag 18 januari 2013

Pepparkaksbollar med nötkross

Efter en hel dag hemma, delvis i sängen och delvis i soffan,
var jag tvungen gå att upp å göra nåt.
Fy fan för förkylningar och influensa, säger jag bara....bleeee!


Smidigt att göra såna här bollar på alla julrester. Jag hade mandelmassa, pepparkakor och massa nötter liggandes hemma.
Jätte bra att bli av med det=)

Till ca 50 bollar:
-250g mandelmassa
-200 g smör
-4dl havregryn
-150g pepparkakor
-2 msk kakao
-1 msk vaniljsocker

Garnering:
-150 g sötmandel
-75g hasselnötter
-200 g mörk choklad

Gör så här:
Riv medelmassan grovt på rivjärn. Skär smöret i mindre kuber.
Lägg alla ingredienser i en matbredare med kniv. Mixa snabbt ihop. Rulla bollarna av smeten och lägg dem i kylen. Jag gjorde ganska små, använde mig av en matsked.
Hacka nötterna och smält choklanden. Rullarna bollarna först i chokladen och sendan i nötkrossen.

Lovar ni blir inte besvikna. Och som sagt, en jätte bra sett att bli av med alla julrester :)

Dagens middag : Pasta Carbonara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar