lördag 9 oktober 2010

Marinerad fläskfilé med rotfruktsgratäng.

Fredagsmys är bäst!!

Till rotfruktsgratängen behövs det: 6 st potatisar, 1 morot, 1 palsternacka, 1 liten bit rotselleri. 2 dl grädde och 1 dl mjölk. Vitlökspulver, timjan, salt och peppar.

170 grader ca 40min.

Till marinaden behövs:

2 msk olja, 2 tsk soja, 2 tsk sambal oelek, 1 tsk curry, 2 pressade vitlöksklyftor, lite riven ingefära.

Jag la köttet i marinaden över natten. Hade den sen i ugnen i en stekpåse i 150 grader i ca 30 min.

Rödvinssås: 1 schalotten lök, 1 msk smör, 1,5 dl rött vin, 1dl vatten, 2 msk kalvfond, salt, peppar och timjan.

Fräs fin hackad lök i smör. Tillsätt fond, vin och vattne och låt koka 10 min på medelvarme. Tillsätt kryddorna och smaka av.

Äppelpaj med vaniljsås
- 100 g smör
-1,5 dl havregryn
-1,5 dl mjöl
-1 msk strösocker
150 grader ca 30 min
Detta var jätta gott!! Perfekt fredagsmat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar