tisdag 9 mars 2010

Fläskfilé med lime och sambal oelek

Detta åt vi i fredags...Mums! Man behöver mat mitt i renoveringen och sen hade Malin och hundarna kommit och hälsat på =)



-ca 500 g fläskfilé
-1 tsk salt
-margarin till stekning
-2 dl cremé fraiche
-1 dl vatten
-2 msk kalv fond ( jag hade ingen hemma, så jag tog en buljongtärning)
-ca 1 tsk sambal oelek
-1 tsk äkta soja
-1 msk honung
-saft av 1 lime

Skär köttet i skrivor. Salta och bryn köttet i smör. Lyft över från stekpannan. Rör sås på cremé fraiche, limesaft, vatten, fond, sambal oelek, soja och honung. Lägg sedan tillbaks köttet och låt små puttra ca 5-10 min.

Tänk vilken smak det blir :) starka sambal oelek, söta honund och sura limesaften ?? :)

Serverade det med hasselbaks potatis som jag hade i ugnen ca 30 min.
Det blev starkt med jätte gott. Perfekt fredags middag och bjuda sina vänner på.
Min sambo älskade det :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar