fredag 17 augusti 2012

Solig dag!


Till middag idag gjorde jag en LCHF middag. Brukar inte laga sånt.

Ingredienser:


1 medelstor aubergine,
philadelphiaost till senare i receptet
gratinost till senare i receptet

Tomatsås
1 paket passerade tomater
En klick smör
1 vitlöksklyfta
1 tsk torkad basilika
Salt/peppar
Ca 0,5 - 1 dl grädde

Gör så här

Skär auberginen i 0,5 cm skivor. Salta dom och lägg dom mellan två tallrikar gärna med en kastrull ovanpå så dom pressas något. Låt dom ligga ca 45 min så dom urvattnas.
Tillaga under tiden tomatsåsen:
Lägg alla ingredienser utom grädden i en kastrull, halvera vitlöksklyftan, den kan plockas bort efter kokningen om man vill. Låt koka på svag värme minst 30 min tills såsen får en god rund smak. Häll i grädden på slutet och låt småputtra en kort stund.
Såsen ställs bara åt sidan när den är klar.
Skölj auberginskivorna snabbt i kallt vatten och krama ur dom, lägg dom på en ren handduk och pressa ur lite mer av vätskan.

Stek dom gyllenbruna i olivolja i en stekpanna, lägg dom vartefter på hushållspapper så en del av fettet sugs upp där, inte för att man ska undvika fettet men auberginen blir godare så.
Smörj en ugnssäker form. Lägg auberginen i botten. Klicka philadelphiaost ovanpå. Häll på tomatsås så att den täcker. Strö över riven valfri gratinost.

Grädda i 200 grader tills ytan är gyllenbrun.


Innan idag cyklade jag till stan på en lunch träff. Sen cyklade jag även ut till mina svärföräldrar och hälsade på. Här busar jag med Zindi. Det har vatt jätte varmt idag! :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar