fredag 6 juli 2012

Fredagsmys hos mamma!

Pajskal:
-3 dl mjöl
-125 g matfett
-2msk kallt vatten

Kavla ut och lägg i en pajform, nagga och ställt i kylen 30 min. Förgrädda i 225 grader ca 10 min

Fyllning:
-400 g köttfärs
-1 msk matfett
-1 påse taco krydda
-1 burk salsasås ca 350 gram
-1 skivad tomat
-1,5 dl riven ost

Äggstanning:
-2 ägg
-1,5 dl mjölk

Stekt köttfärsen  i lite matfett, krydda den med tacokryddan. Ta stekpannan från varmen och blanda ner salsan. Lägg köttfärsen i pajskalet. Lägg på skivade tomater. Vispa äggstaningen. Glöm inte osten för den fina gyllerbruna ytan :) In i ugen 45 min i 200 grader.



                                           Världens godaste kladdkaka

-125 g smält smör
-1 1/2 dl mjöl
-4 msk kakoa
-1 krm salt
-1 1/2 tsk vaniljsocker
-3 dl socker
-2 ägg

Blanda alla ingredienser utom ägg till en jämn smet. Knäck sedan i äggen och rör ihop allt. Häll i en smord& bröad (ströbröd eller kokosflingor) Grädda mitt i ugnen 22 min i 175 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar