fredag 13 augusti 2010

Lagnos och GI muffins

Förra helgen var min bästa Malin hemma hos oss med sina vovvar :)
Vi hade en riktig toppen kväll!!!
Hon och sambon gjorde Lagnos och jag gjorde muffisen.
Sen blev det kort spel, film och chips i soffan.
Underbart!
Precis vad jag behövde efter en lång helg med jobb.

Till langos behöver du deg som du gör på:

25 g jäst, 3 dl ljummet vatten, 1 stor kokt mosad potatis, 7 dl vetemjöl special och 1 tsk salt.

Låt jäsa ca 30 min, forma langos till den storlek du vill ha och sedan fritera de.

Tillbehör vi hade: gräddfil, riven ost, strimlad kalkon, rödlök, ananas, curry.

Gi muffins

Du behöver:
-2-3 dl fullkornsmjöl av dinkel
-1 dl fiberhavregryn
-1 dl hackad mandel
-1-2 msk honung
-2 tsk bikarbonat
-5 msk grovhackad mörk choklad (72%)
-1 mosad banan
-1/2 dl raps olja
-1 uppvispat ägg
-2 dl lätt yogurt (jag hade vanilj)

Blanda allt till en smet. Grädda i 200 gr i ca 15-20 min. Kan äta fler stycken med gott samvete :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar