söndag 9 december 2012

Pysselkväll med jultema


Ikväll hade jag en pysselkväll hemma hos mig.
Med massa julfika :)

Jag bjud även på en julig kladdkaka som smakade pepparkaka som jag tyvärr inte fick med på bild. Den var jätte god och den fick positiv kritik av mina gäster;-)

Pepparkaksbrownie från Hemmets Journal

-200 g smör
-200 g mörk eller ljus choklad
-4 ägg
-3 dl strösocker
-2dl vetemjöl
-1 msk pepparkakskrydda
-1 tsk vaniljsocker
-1 tsk bakpulver
-50 g vallnötter&hasselnötter


Smält smöret i en kastrull. Lägg i chokladen i bitar och låt den smälta på svag värme under omrörning.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner resten av de torra ingredienser och blanda ner i smeten tillsammans med smör&choklad blandningen.

Häll upp smeten i en form som är 20x30 cm med bakplåtspapper i botten.

Hacka nötterna grovt och strö över kakan. Grädda i ugnen 20 minuter i 200 grader. När kakan har svalnat så kan du ringla över kakan med lite vit choklad.

-----------

Jag pysslade med julettiketer och den här lyktan :) jag gjorde den helt själv ;) hihi
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar